Het is ons nu al meerdere malen opgevallen dat we bij klanten zijn en men aangeeft dat sinds een tijdje het internet niet goed werkt, helemaal niet werkt of dat er ‘rare’ dingen gebeuren. In veel van de gevallen ligt het ofwel aan de modem/router combinatie die Ziggo standaard meelevert, maar soms kan het ook aan de combinatie van apparaten liggen die binnenshuis word gebruikt.

Ziggo levert ‘vaak’ een Horizonbox mee voor het kijken van Digitale TV. Van een kant een prachtig apparaat, alleen word ie standaard uitgeleverd met netwerk functionaliteit die kan conflicteren met het bestaande thuis netwerk. Wat wij vaker zien is dat in ‘voormalig Ziggo gebied (dus niet UPC)’ de horizonbox ook wel eens word geleverd met de ‘internet modem/router’ functies aan.

horizonbox

Dubbele router in huis

Een van de meest opvallende fouten is dat men meerdere routers achter elkaar plaatst in huis, bijvoorbeeld om een extra wifi punt te creëren. Wij raden altijd aan om GEEN extra routers bij te plaatsen, maar in plaats daarvan een puur wifi punt (Access point) erbij te plaatsen. Uiteraard kunt u voor meer informatie hierover altijd bij ons terecht.

De Horizonbox word in sommige gevallen dus blijkbaar ook met router functionaliteit geleverd en bijna altijd ook met Wifi standaard aan. En dit zorgt dus voor problemen. Zo lopen we soms tegen het probleem aan dat de Horizonbox op hetzelfde netwerk als het standaard modem/router van Ziggo ook gaat proberen IP adressen uit te delen en dat conflicteert natuurlijk met elkaar waardoor men soms dan helemaal geen internet meer heeft.

Oplossing bij gebruik van de Horizonbox

Indien u niet in het voormalige UPC gebied zit en dus een los modem/router heeft gekregen van Ziggo voor gebruik van het internet, raden wij altijd aan om, na de installatie van de Horizonbox, even naar de instellingen te kijken en de Horizonbox in te stellen om gebruik te maken van het ‘bestaande Thuis netwerk’, zodat het niet meer gaat conflicteren met elkaar, maar in plaats daarvan juist gebruik maakt van het bestaande thuisnetwerk. Dit geld uiteraard alleen als u ook een LAN kabel in de horizonbox heeft aangesloten!

Dit kan op twee manieren: – Ga ofwel op de Horizonbox naar het instellingen menu en kies voor de optie Thuisnetwerk verbinden.
De betere manier, en ook de aanbevolen manier door ons is om met een laptop of andere computer op het lokale netwerk te scannen naar het IP adres van de horizonbox. Zodra u deze heeft gevonden vult u dit IP adres in de browser URL balk en ziet u het configuratiescherm van de horizonbox. Dit ziet er ongeveer uit zoals hieronder:

horizon11

Ga nu naar BASIS en vink aan: – Ik wil verbinding maken met een bestaand thuis netwerk. Kies daarna het type netwerk (Ethernet voor LAN kabel) of Wifi indien gewenst. Klik hierna op Opslaan. Het apparaat zal nu herstarten en word automatisch verbonden met uw bestaande thuis netwerk.

Wifi uitzetten op de Horizonbox

Om alles in huis nu nog wat beter te laten werken (en vooral als u al wifi heeft (via ziggo modem/router) of gebruikt via een ander apparaat), is de volgende stap om ook Wifi uit te schakelen op de Horizonbox (helaas zet Ziggo dit standaard aan).
Dit doet men als volgt: – Klik het menu DRAADLOOS aan en klik daarna links onder 2,4Ghz (RADIO) op Uitgeschakeld, Opslaan. Ditzelfde ook bij 5Ghz (RADIO) ook Uitgeschakeld klikken en weer opslaan.

Als dit allemaal is gebeurt, werkt de horizonbox nu puur als een TV box en werkt alles nu prima!

Lukt het niet zelf of toch even advies of hulp nodig? Neem contact met ons op voor meer informatie.

Blijf op de hoogte Informeer mij als het product weer leverbaar is: