Whatsapp is een ‘gratis’ app en is sinds een aantal jaar onderdeel van Facebook. Het hele verdien model van Facebook, Instagram en andere diensten inclusief Whatsapp is natuurlijk voornamelijk advertenties. Vandaag heeft Facebook op een evenement in Rotterdam laten zien hoe advertenties in WhatsApp eruit komen te zien. Advertenties in het status gedeelte van Whatsapp zullen vanaf volgend jaar actief worden gemaakt in de app.

Het gaat om volledige scherm advertenties in het status gedeelte, blijkt uit een screenshot, dat Facebook toonde tijdens een presentatie op de besloten bijeenkomst Facebook Marketing Summit in Rotterdam. Een Belgische aanwezige postte diverse slides van de presentatie. De presentatie was van een medewerker van WhatsApp.

Behalve de advertenties in WhatsApp zelf zullen Facebook adverteerders de mogelijkheid krijgen om een WhatsApp-knop onder advertenties op Facebook en Instagram te zetten. Via deze weg kunnen gebruikers contact opnemen met bedrijven via WhatsApp naar aanleiding van bijv een advertentie op Facebook en Instagram.

Bij Whatsapp blijven of toch maar SMS/iMessage?

Met dit soort praktijken kun je je natuurlijk afvragen of het gebruik van Whatsapp in de toekomst nog wel zo verstandig en fijn is. Inmiddels zijn SMSjes bij providers bijna altijd gratis en als je een iPhone hebt kun je gebruik maken van iMessage, dat zich automatisch integreert met SMS. Het grote voordeel hiervan is dat als iMessage niet beschikbaar is (waar data/internet voor nodig is), dat de telefoon automatisch een SMSje ervan maakt en alsnog verstuurt.

Blijf op de hoogte Informeer mij als het product weer leverbaar is: