Al een hele tijd zijn er digitale assistenten beschikbaar, van o.a. Google (Assistent), Apple (Siri) en Amazon (Alexa). Zo’n digitale assistent kan een mens helpen met bepaalde handelingen (zet een lamp aan of uit, zet een alarm of wekker, vertel een grapje, doe dit of dat) en kan daarnaast ook dienen als hulp bij een boodschappenlijstje, de kalender en nog veel meer. Maar ook het bedienen van muziek diensten zoals Spotify, Google Music en anderen kan meestal zonder problemen met een digitale assistent.

In Nederland zijn er op dit moment 2 van deze assistenten beschikbaar (in het Nederlands). De Google Assistent en Apple’s Siri. De assistent van Amazon (Alexa) kan via een omweg ook gebruikt worden in Nederland, maar ondersteunt alleen Engels.

De Google Assistent is de laatste tijd steeds meer in het nieuws, het is de meest uitgebreide en ondersteunt enorm veel apparaten om te bedienen, maar heeft ook een aantal nadelen. Zo is bijv nu duidelijk geworden dat Google medewerkers ‘gedeeltes’ van gesprekken kunnen beluisteren: ‘Zodat de software kan leren hoe mensen in het Nederlands praten en de assistent beter zou worden‘.

Een Belgische medewerker heeft zulke geluidsfragmenten gedeeld met de NOS en met de Vlaamse publieke zender VRT. In één van die gesprekken vraagt een vrouw aan een kind of hij nog een grote bek heeft, aldus de NOS. Google kan niet bevestigen dat ook zulke gesprekken tussen de fragmenten zitten. In principe was altijd bekend dat alleen als er ‘Hey Google of Ok Google’ werd geroepen, dat dan informatie van en naar de servers van Google werd verstuurd, om natuurlijk te kunnen begrijpen en achterhalen welke informatie nodig is om terug te sturen.

Maar we weten inmiddels allemaal wel waar een stuk van de inkomsten van Google vandaan moet komen. Tenslotte, zit er ‘in principe’ verder nog geen verdien model aan dat hele Google Assistent. Je kunt speakers kopen die het ondersteunen (zoals de Google Home mini, hub en sinds kort kan het ook bij Sonos), maar daarna kun je de Assistent zo vaak gebruiken als je maar wilt. En ja, het geld moet toch ergens vandaan komen, natuurlijk he?

In april dit jaar onthulden medewerkers van Amazon aan persbureau Bloomberg dat ze meeluisteren met wat mensen zeggen tegen hun slimme luidspreker Echo (Alexa). Ook daar was het bedoeld om de software te verbeteren, maar kwamen persoonlijke gesprekken die niet aan het slimme apparaat waren gericht eveneens terecht bij de medewerkers.

Apple is hier tot nu toe vrij duidelijk over, Siri kan weliswaar misschien minder dan de twee bovengenoemde assistenten, maar privacy staat hoog in het vaandel bij de fabrikant. En dat geeft een fijn gevoel. Zelf gebruik ik al tijden mijn Apple Watch met Siri om bijv te zeggen “Maak de garage poort open”. Ik heb uitgezet dat mijn iPhone of Watch automatisch reageert bij het roepen van Hey Siri. Wil ik iets zeggen of laten doen, dan gebruik ik het knopje aan de zijkant van mijn apple device (just to be sure) zodat de assistent alleen reageert als ik dat wil. Dat is een keuze, iets dat je voor jezelf kunt bepalen hoe je hier mee omgaat.

Nu kun je je afvragen hoever de gebruikers van deze assistenten willen gaan en of men bereidt is om gesprekken te delen met een bedrijf zoals Google of Amazon. En ook al is het nog zo ontzettend gaaf om te kunnen roepen “Hey Google, speel dit nummer af”, op het einde van de dag gaat het meer om gemak of is privacy toch wel belangrijk? De keuze is aan jou!

To be continued….

Bronnen: AD | Bloomberg

Blijf op de hoogte Informeer mij als het product weer leverbaar is: