Apple heeft al sinds iOS 9 een functie toegevoegd aan het mobiele besturingssysteem dat automatisch de WiFi verbinding verbreekt bij een ‘slecht signaal’.

Als je bijvoorbeeld Safari met een zwakke wifiverbinding gebruikt en een webpagina niet wordt geladen, wordt WiFi assistentie geactiveerd en automatisch overgeschakeld naar mobiele data (3G/4G) zodat de webpagina verder wordt geladen. Je kunt Wifi-assistentie gebruiken met de meeste apps zoals Safari, Apple Music, Mail, Kaarten en meer. Wanneer WiFi assistentie is geactiveerd, zie je het symbool van mobiele data in de statusbalk op het apparaat.

Dit kan soms problemen geven waarbij het apparaat net iets te snel wisselt tussen mobiele data en WiFi. En het soms lijkt alsof je WiFi niet goed werkt.

Wel of niet gebruiken

De meningen zijn daarom ook verdeelt over deze functionaliteit. Aangezien het apparaat gebruik gaat maken van mobiele data wanneer je een zwakke wifi verbinding hebt, verbruik je meer mobiele data en daarnaast kan het er ook voor zorgen dat je net iets te snel van het WiFi netwerk word gegooid, zonder dat dat nodig is. Ga je bijvoorbeeld even naar buiten om iets op te halen of loop je net heel even op een punt waar het bereik heel even iets slechter is, dan zit je vrij snel weer op 4G en loopt het mobiele data verbruik dus op.

Daarom adviseren wij eigenlijk standaard om de WiFi assistentie op de iPhone uit te schakelen. Zorg gewoon voor goed WiFi in huis, dan is die assistentie niet nodig. TechConnect kan hier altijd bij helpen.

Wifi-assistentie is standaard ingeschakeld. Als je niet wilt dat een iOS-apparaat bij een zwakke wifiverbinding met het internet verbonden blijft, kun je Wifi-assistentie uitschakelen.

Om deze uit te schakelen ga je naar:

  • Instellingen
  • Mobiel netwerk of Mobiele data
  • Scrol vervolgens omlaag en tik op de schuifknop bij ‘Wifi-assistentie’
Blijf op de hoogte Informeer mij als het product weer leverbaar is: