Bij de koop van een nieuwe televisie wil je natuurlijk dat er zoveel mogelijk apps beschikbaar zijn, zodat je al je favoriete kanalen en streaming diensten kunt bekijken zonder gedoe. Dankzij o.a. de toevoeging van de ZiggoGO app, maar ook alternatieven zoals NLZiet zijn er tal van mogelijkheden om televisie te kijken zonder kastjes of coax kabels.

Maar dan is het natuurlijk wel van belang dat de TV dingen doet wanneer jij dit wilt. En het probleem dat op dit moment aan het ontstaan is bij een aantal merken, is dat ze in de apps, maar ook op de ‘home’ pagina’s (de hoofdpagina waar je binnenkomt als je de tv aan zet) steeds vaker advertenties ertussen gooien.

Samsung is hier koploper in, al een tijdje is bekend dat ze regelmatig in de tegels op de thuis pagina van de TV advertenties zetten die helemaal niks te maken hebben met wat je met een TV wilt doen of in beeld komen terwijl je naar bijv Netflix wilde gaan. Het komt zelfs voor dat je bij het kijken naar Netflix opeens onderbroken word door een advertentie van je TV. Of bij het installeren van een update van de televisie zelf krijg je eerst een advertentie in beeld, voordat het proces verder gaat.

Zowel Samsung (met hun eigen Tizen OS) maar nu ook LG zijn bezig met dit soort dingen en dat vinden wij een kwalijke zaak. DIt moet je gewoon niet willen.

Waarom doen ze dit? Om wat extra’s te verdienen? en zo kunnen ze weer wat kosten besparen op het maken van hun televisies.

Het kan ook anders..

Voor zover wij weten en ook uit tests blijkt dat TV’s van Sony en Philips (die op Android TV draaien) dit probleem niet hebben. Er komen geen advertenties in beeld en geen rare toestanden, je SmartTV doet gewoon wat ie moet doen.

Een mooi en interessant gegeven is dat daarnaast nieuwe Sony TV’s van dit jaar een optie krijgen om het hele Smart gedeelte uit te schakelen zodat het weer een ‘domme’ TV word met een eenvoudig menu.

Heb je een goede TV en wil je nog geen nieuwe kopen? Dan zou je ook kunnen kijken naar een AppleTV. Dat is een klein kastje dat uitstekend werkt met je bestaande TV, maar dan wel allerlei handige apps en diensten toevoegt, zonder advertenties. En als bijkomend voordeel? Hij is super snel en je kunt zelfs TV kijken via de apps.

Samba Interactieve TV

En dan is er op veel televisies een dienst beschikbaar die Samba Interactieve TV heet. Deze TV dienst biedt advertenties, meldingen en achtergrondinfo op maat voor favoriete programma’s en acteurs. Ook dit programma houd allerlei statistieken bij en kan met advertenties komen waar je geen behoefte aan hebt. Krijg je bij de installatie van je televisie de melding om Samba Interactieve TV te gebruiken kies dan altijd om dit NIET te doen, in veel gevallen kun je het simpelweg weigeren en daarna word het ook niet meer geactiveerd.

Wat dan?

Zoals altijd heeft ook dit allemaal weer te maken met het prijskaartje dat aan de TV hangt. Er zijn fabrikanten die net iets duurder zijn maar qua kwaliteit gewoon vaak ook beter uit de bus komen. En dat geld ook voor wel of geen advertenties laten zien. Merken die zich hier nog altijd goed aan houden zijn o.a. Sony en Philips.

Let er bij de koop van een nieuwe TV dus altijd op en vraag de verkoper of de televisie advertenties kan tonen. Maak dan zelf de keus of je dit wel of niet kan accepteren.

 

Blijf op de hoogte Informeer mij als het product weer leverbaar is: