Hieronder een aantal leuke dingen uit de historie van TechConnect.
Opgericht begin 2001 door Michiel Beenen en verder doorontwikkeld rond 2002 samen met Alan de Klein om allerlei internetdiensten te maken voor het midden- en klein bedrijf en het ontwikkelen en schrijven van nieuws en reviews voor online magazines (M3DZone, TCMagazine). Later (rond 2004) ontstond de behoefte voor het maken van een online platform voor het managen en beheren van advertenties (Bannerconnect) waar Sebastiaan Schepers vanaf het begin bij betrokken is geweest, eerst als stagiare en daarna als rechterhand van Michiel om uiteindelijk het stokje over te nemen in 2010.
Het team groeide binnen een aantal jaren (tussen 2006 en 2009) uit tot circa 50 personen, een aantal daarvan zie je hieronder op de foto’s.
In 2010 werd door Ralph Huntjens het kerstverhaal geschreven voor alle collega’s. In het 40 minuten durende verhaal kwam iedereen wel even voorbij om daarna gezellig met zijn allen iets te gaan eten en drinken.
Audiofragment:
Terug in de tijd:
M3DZone en TechConnect
Vanuit de interesse voor computer hard- en software ontstond er een idee om een website te starten.
M3DZone (Michiel’s 3D Zone) was de eerste naam van deze website in 1998, waar je allerlei computer hard- en software nieuws, reviews en meer kon vinden. Dit werd later TechConnect Magazine.
Tegelijkertijd ontstond het idee om TechConnect te starten, een ICT bedrijf waar niet in 1 en 0 zou worden gepraat, maar waar de ondernemer en het midden- en klein bedrijf centraal zou werden gezet, in duidelijke, heldere taal. Goede oplossingen, met een personal touch is nog altijd de stelling bij het huidige TechConnect.
GameConnect
In 2004 werd dit uitgebreid met een gaming website en community genaamd GameConnect. Gamers konden (en kunnen nog steeds) bij elkaar komen om samen te spelen, te communiceren en kennis te delen. Van jong tot oud, iedereen is nog altijd welkom op onze Discord en gaming servers. Er word nog regelmatig een spelletje gespeeld.
Door een combinatie van verschillende gamers bij elkaar te brengen en heel veel gesprekken te voeren, werd er in 2009 gestart met InterWave Studios, een gaming studio waar gewerkt werd aan een FPS/RTS shooter game, genaamd Nuclear Dawn. Oorspronkelijk ooit als Half Life 2 mod gemaakt was dit een goed begin voor een volledige game. Het spel is uiteindelijk in september 2011 uitgebracht op Steam en is nog altijd beschikbaar voor Windows en Mac gebruikers.
BannerConnect
Door M3DZone (en later dus TechConnect Magazine) was er een behoefte aan advertenties om de kosten te kunnen betalen voor het hosten van de website en om spullen te kunnen kopen voor reviews. Rond 2004 begon Michiel (toen samen in het bedrijf met Alan) met het uitzoeken van de beste methode om adverteerders per land en per bezoeker een goede advertentie te laten tonen op de website. Dit was de start van wat later BannerConnect zou worden. Een platform waarbij adverteerders tegen elkaar konden opbieden om de eerste advertentie plaats te krijgen en dat dan per land en per regio, over verschillende pagina’s van TechConnect Magazine.
Dat begon allemaal met het maken van afspraken met adverteerders en media bureaus in verschillende landen. En hoe meer bezoekers (views) de website kreeg, hoe meer er betaald werd. Een nieuw business model op dat moment.
Na enige tijd kwam er de behoefte van andere website eigenaren (The-CTRL-ALT-DEL, Warp2Search en anderen) om ook aan dit platform mee te willen doen. Zo ontstond er uiteindelijk een soort netwerk van allerlei technologie websites. Dat was natuurlijk interessanter voor adverteerders omdat deze dan veel meer bezoekers konden bereiken. Hieruit ontstond een platform van websites, met toen nog de naam TechConnect Network.
Om het onderscheid uiteindelijk beter te kunnen maken tussen het eigen online magazine en de diensten voor anderen moest er een nieuwe naam komen voor dit platform. Er werd voor BannerConnect gekozen, als onderdeel van TechConnect.
Uiteindelijk is BannerConnect uitgegroeid tot een van de grotere online marketing bedrijven tussen 2004 en 2012, met eigen technologie in huis en een groot netwerk van connecties tussen media bureaus en adverteerders. BannerConnect is in 2014 verkocht aan GroupM. BannerConnect is een tijd daarna onderdeel geworden van Greenhouse Group, een brand & performance bureau met meer dan 500 experts in data, media, creatie en tech.