Omdat we wel eens de vraag krijgen hoe het zit met een storing van het internet en hoe je dat nu het beste kunt bekijken, dit korte artikel. Meestal denkt men dat ‘wifi’ het probleem is. Maar dat hoeft zeker niet, het wifi signaal kan prima kan werken in huis of op kantoor en er kan dan toch een slecht werkende internet verbinding zijn. Heb je bijvoorbeeld wel goed wifi signaal op je telefoon of tablet, maar geen internet, dan weet je eigenlijk vrijwel altijd zeker dat er iets met de internet verbinding zelf aan de hand is. Ook dagelijkse problemen waarbij het signaal met momenten niet goed is komt regelmatig voor.

Het mooie van Gateways en routers van Ubiquiti UniFi is dat deze je verbinding 24/7 in de gaten houden. Sinds versie 3.1 van de netwerk controller kun je eenvoudig op het dashboard zien (of via de mobiele app) hoe stabiel je internet verbinding de afgelopen uren is geweest.

Een voorbeeld:

Zoals je hierboven kunt zien is alles dat groen is prima, de gele lijntjes geven een hoge latency aan.

Netwerk latency (latentie) is de hoeveelheid tijd die het een pakket data kost om van de ene plek naar de andere te reizen. De latency wordt veroorzaakt door afstand. Om precies te zijn; de afstand tussen het apparaat (in dit geval de router) van de gebruiker en de servers waar het een website of web applicatie bij opvraagt. Hoe hoger de latency is hoe ‘trager’ en minder snel iets reageert.

Vaak zie je bij coax verbindingen (waar de up en download snelheid niet gelijk is) dat de latency omhoog springt zodra je grote bestanden aan het uploaden bent. Dit zijn dus piek momenten waarbij het modem de data niet snel genoeg verwerkt kan krijgen.

Zie je rode lijntjes of blokjes dan is dit ‘downtime’ oftewel de tijd dat je verbinding niet beschikbaar is geweest en je dus geen internet hebt of problemen.

Logboek bekijken

Daarom is het altijd goed om in de logs van je UniFi netwerk controller te kijken om te zien wat er aan de hand is. Ga hiervoor naar System Log aan de linkerkant van het UniFi netwerk controller menu.

Indien je bijvoorbeeld dit daar ziet:

Dan weet je eigenlijk al genoeg… problemen met je internet verbinding. 9 van de 10 keer komen die problemen door het modem of iets daarvoor (vocht in de coax kabel, iets in de wijkkast dat niet goed is of slechte kabels of drukte op de verbinding van de provider).

Zie je dit regelmatig (meermaals per week) in je logs en zie je ook meerdere rode blokjes, dan is het waarschijnlijk een goed idee om je provider de verbinding te laten doormeten en controleren. Zo hebben wij in het verleden vaak meegemaakt (in het geval van coax) dat er iets niet goed is met de coax kabel. Soms moet je hier best wat moeite voor doen (omdat ze standaard eerst gaan vragen of je eerst alle stappen wilt doorlopen vanuit de helpdesk, zoals modem herstarten, laptop rechstreeks insteken op het modem etc), maar als je volhoud en kan laten zien dat er echt iets niet goed is, moet men wel iets doen.

Laat je dus nooit zomaar wijsmaken dat het aan je wifi punt of router ligt, heel vaak kan het zomaar iets bij je provider zijn.

Blijf op de hoogte Informeer mij als het product weer leverbaar is:

No fields found, please go to settings & save/reset fields