Het kwik tikt de 36 graden of hoger aan, het zweet staat op je rug en je opent verlangend de app van je airco (of grijpt de afstandsbediening). De reflex van vrijwel iedere Nederlander? De doeltemperatuur op 18 graden zetten en de ventilator op standje orkaan.

Klinkt logisch, maar vanuit zowel een thermodynamisch als financieel oogpunt is het geen goed idee. Je compressor draait overuren, je stroomverbruik schiet door het dak en zodra je een stap buiten de deur zet, krijgt je lichaam een optater van jewelste. Hoe doe je het dan wel? Met deze instellingen-hacks houd je het hoofd koel, zonder dat je energierekening verdampt.

De Sweet spot

Een airco is geen vrieskist; het doel is klimaatbeheersing. Een simpele regel: stel de binnentemperatuur nooit meer dan 8 tot maximaal 10 graden lager in dan de buitentemperatuur.

Is het buiten 36 graden? Dan is een binnentemperatuur van 23 tot 26 graden fysiologisch gezien perfect. Voor de meeste mensen ligt de absolute sweet spot tussen de 23 en 25 graden. Dit is koel genoeg om je te kunnen concentreren of te ontspannen, maar warm genoeg om te voorkomen dat je de volgende ochtend wakker wordt met een stijve nek of een verkoudheid.

Ken je knoppen

Die afstandsbediening heeft meer modi dan alleen het sneeuwvlokje. Door de juiste stand te kiezen, optimaliseer je het rendement aanzienlijk:

  • Cool (Koelen)

    De airco trekt de temperatuur actief naar beneden en haalt dus ook vocht uit de kamer. Goed om direct koeling te geven.

  • Dry (Ontvochtigen)

    Alleen bij temperaturen tussen 20-25! De Nederlandse hitte is zelden droog; het is klam en benauwd. De Dry modus verlaagt de relatieve luchtvochtigheid in de ruimte zonder de temperatuur drastisch te laten kelderen. Omdat droge lucht voor het menselijk lichaam veel koeler aanvoelt, ervaar je direct comfort, terwijl de unit een fractie van de stroom verbruikt. Deze is ideaal als het tussen de 20-25 graden is. Alles daarboven >> koelen.

  • Fan Only (Ventileren) 

    Is het rond de 25 graden en koelt het ’s avonds buiten flink af? Gooi de ramen open en zet de airco op de Fan stand. Hij verbruikt nu net zoveel stroom als een simpele huiskamerventilator, maar verplaatst de frisse buitenlucht wel razendsnel door de hele verdieping.

  • Auto Modus

    De airco kiest zelf de balans tussen koelen en ventileren om jouw ingestelde temperatuur vast te houden. Handig als je aan het werk bent en niet continu de app erbij wilt pakken.

  • Ventilatorsnelheid AUTO

    Meestal is het beste om deze op AUTO te laten staan zodat de airco zelf kan bepalen welke snelheid nodig is om de ingestelde temperatuur te kunnen halen.

 

Een aantal analoge regels voor een digitaal apparaat

Zelfs de meest geavanceerde inverter motor verliest het uiteindelijk van de wetten van de natuurkunde. Help je hardware een handje met deze basisregels:

  • Zet de ‘flaps’ omhoog: Warme lucht stijgt op, koude lucht daalt. Als je de blaasmond naar beneden richt, koel je alleen je enkels en slaat de ingebouwde thermostaat te snel af. Zet de lamellen horizontaal of schuin naar boven; de koude lucht valt dan als een deken van bovenaf over de ruimte heen.
  • Zonwering is je firewall: De zon die op het glas van je raam brandt, werkt als een gigantische radiator. Doe je overdag de gordijnen, rolluiken of screens dicht, dan hoeft jouw airco tot wel 30% minder hard te werken.
  • Leeg de ‘filter’ (maak je filters schoon): Een volgestoft filter blokkeert de airflow. De airco moet harder blazen, maakt meer lawaai en trekt meer stroom. Klik die plastic gaasjes er aan het begin van een hittegolf even uit en haal de stofzuiger eroverheen.
  • Het beste moment om je airco op een hittedag aan te zetten, is ’s ochtends vroeg of voordat de ergste hitte begint (wanneer het buiten nog onder de 25 graden is). Hierdoor kan het apparaat de ruimte gelijkmatig koelen en verbruikt het veel minder energie dan wanneer je het pas aanzet als de warmte al in huis is.
  • Soms kan het goed zijn om af en toe een raam of deur op een kier te zetten terwijl de airco aanstaat, om te voorkomen dat de CO2 te hoog op loopt.

Onze favoriete merken:

  • Daikin: de nummer 1 in airco’s, met een goed werkende app, die snel is en integreert met oa Homey en Home Assistant
  • LG: Prima merk, met een goede app, integratie voor domotica systemen zoals Homey en Home Assistant
  • Mitsubishi: Goed degelijk merk, de app is wel een stuk minder (en duurt soms lang met wijzigingen), integratie is er wel

Kortom: Cool down, don’t freeze. Tijdens een hittegolf draait effectief koelen niet om het laagste getal op een display, maar om de slimste balans tussen luchtvochtigheid, luchtstromen en isolatie.