Of je nu een website hebt gemaakt voor je onderneming, je plaatselijke vereniging, je passie of voor iets anders: je wilt natuurlijk altijd gevonden worden door zoveel mogelijk mensen. En je wilt niet alleen je traffic verhogen, maar bovendien ook de juiste doelgroep benaderen. Goede rankings op zoekmachines zijn je pad naar succes.
Toch zal je ongetwijfeld weleens naar je eigen website hebben gezocht en gemerkt dat je met bepaalde zoekwoorden ver onderaan de eerste pagina staat of misschien zelfs helemaal niet op de eerste pagina.
Hartstikke frustrerend natuurlijk, maar anderzijds ook wel weer te begrijpen aangezien de concurrentie groot is. Ook als je je alleen op de Nederlandse markt richt. Maar om het probleem van een slechte ranking op te lossen, moet je eerst weten waar het door komt.
De drie belangrijkste redenen sommen wij even voor je op, zodat je daarna de juiste acties kunt ondernemen. Daarna sta jij ongetwijfeld hoger in de zoekmachines met relevante zoekwoorden.
Reden 1: een trage website
Merk je dat je website traag laadt? En ligt het niet aan je eigen internet, omdat je merkt dat andere websites wel snel laden? Doe dan online een speedtest en meet de snelheid, want deze heeft een grote impact op je ranking in de zoekmachines. Maar hoe zit dit dan precies?
Welnu, dan moeten we even in het (denkbeeldige) hoofd van de zoekmachines kijken. Wat willen zij bereiken? Precies! Dat mensen zo vaak mogelijk de zoekmachines gebruiken en daarom kijken ze naar de gebruikerservaring.
Een trage website is een grote frustratie voor veel zoekmachinegebruikers en daarom straffen grote zoekmachines als Google jouw website daarvoor. Met als gevolg dat je met zoekwoorden lager in de resultaten komt te staan.
Hoe los je dit probleem op? Vrij simpel. Maak je website sneller! Daar zijn verschillende technieken voor, zoals afbeeldingen comprimeren en lazy loading. Managed cloud hosting kan daarbij overigens ook een belangrijke rol spelen.
Reden 2: geen goede SEO-teksten
Het internet staat vol met informatie en daar weet je ongetwijfeld alles van. Je hoeft maar iets randoms in Google te typen en je krijgt gigantisch veel resultaten. Je hebt ongetwijfeld ook gemerkt dat veel informatie totaal niet relevant is. Of dat de teksten heel slecht geschreven zijn. Websites met slechte teksten krijgen vrijwel altijd lage rankings.
Jij moet dus informatieve en relevante content maken, want daar gaan de zoekmachines je voor belonen. Maar hoe schrijf je dan een goede SEO-tekst? Allereerst moet je een doel voor ogen hebben. Wat wil je bereiken met de tekst? Wil je mensen bijvoorbeeld aanzetten om, na het lezen van de tekst, een dienst bij je af te nemen of om een product te kopen? Of wil je bijvoorbeeld dat ze zich aanmelden voor een nieuwsbrief?
Als je de doelgroep in kaart hebt gebracht, dan begint daarna het schrijfproces. Je doet eerst onderzoek naar je onderwerp, vervolgens schrijf je een outline en daarna begin je daadwerkelijk met de tekst.